ISSN 1338-242X
Novinky
Zemeslyš*
Kníhkupectvo s názorom
Kolekcia vašich srdečných fotopozdravov

Newsletter
libraria.sk
Antivírová kontrola ZADARMO. Antivírus Eset Nod 32 Antivirus a ESET Smart Security. doucovanie

Gejza Dezorz: Bábkové divadlo je božské umenie



Sekcia: divadlo Autor: Soňa Hrúziková Pridané dňa: 05. októbra 2010 07:44
celý článok

Bábkoví artisti, čo kočujú po Slovensku, aby nám vyrozprávali príbehy hororové, erotické či dobrodružné. Niekto možno takéto umenie neberie vážne, no ich odviazané lútky majú svoje vďačné publikum. O svete marionet a maňušiek a o tom, ako funguje Dezorzovo lútkové divadlo, som sa rozprávala s jeho principálom Gejzom Dezorzom.


Ak som dobre počítala, okolo Dezorzovho lútkového divadla je zoskupená desiatka dospelých, urastených mužov. Prečo sa venujú (aj) tejto forme umenia?
No desiatka až nie. Vystačíme si v počte sedem kusov.
Bábkové divadlo nie je iba to, čo detičky vidia v škôlkach alebo na pódiách kamenných bábkových divadiel. Bábkové divadlo je veľmi zložitý a rozvrstvený druh divadelného umenia s nesmiernou historickou a umeleckou hodnotou. U nás je bábkar na okraji spoločnosti, no vo vyspelých krajinách si ho veľmi považujú. To pramení zo stáročnej tradície. U nás sa, žiaľ, tradícia bábkového divadla pre dospelých nemohla z politických dôvodov vôbec rozvinúť, a tak nemáme na čo nadviazať. Aj keď lastovičky lietajú...
Mňa bábkové divadlo očarilo a pohltilo od prvej chvíle, ako som sa s ním stretol. Hlavne klasické inscenačné postupy a texty kočovných bábkarov, kolotoče, cirkusy a rôzne mechanické stroje. To všetko je súčasťou našej európskej kultúrnej histórie a tradície. Bábkové divadlo má nesmierne čaro a poetiku, z ktorej sa intenzívne čerpalo a čerpá aj vo výtvarnom umení, hudbe, filme. Za všetko môže hovoriť napríklad aj taký originálny King Kong.
Je to je nesmierne slobodná divadelná forma. Ponúka tvorcovi a divákovi úchvatné možnosti sebarealizácie a vnímania krásna.
Bábkové divadlo je božské umenie. Bábkové divadlo je oživenie neživého, a to je fascinujúce. Z mŕtvej hmoty vytvoriť živú persónu – lútku, ktorá cíti, miluje, nenávidí a prežíva svoj presne vymedzený čas na scéne.

kompánia, foto Jozef Páleník

Kedy toto divadlo vzniklo?
Neoficiálne ešte niekedy v minulom storočí v roku 1997, oficiálne však až v roku 2004 v snack bare Fontána na Gotwaldovom námestí v Bratislave. Poniektorí zo zakladateľov sú už úplne inde. Jedna kamarátka je v neďalekej Anglii, druhá už nie je medzi živými. Ďalší lútkoherec je mimo brandže.

Sú všetci lútkoví artisti prebývajúci v tejto manéži vyštudovaní bábkoherci?
Divadlo tak ako aj film vzniká zo spolupráce niekoľkých odborných umeleckých profesií. Diváci primárne vnímajú iba tých, ktorých vidia na javisku alebo na plátne. No za týmito artistami stoja ešte ďalší dôležití profesionáli.
Ja som vyštudoval bábkarskú réžiu a dramaturgiu na VŠMU. Von Dubravay je scénograf, náš dramaturg Aladár Hrča je publicista a dramatik. Lútkoví artisti sú všetci bábkoherci. Dokonca aj s diplomom!

Potom je tu ešte Julius von Fontana...
Slobodný mladý pán Julius von Fontana de Hunyadi prežil svoje trpké detstvo v slávnom blšom cirkuse Hot Fecallini, kde slúžil ako živá obytná maringotka pre blších artistov. Po skúsenosti so životom talianskych kočovníkov, ktorá pre neho znamenala doživotnú traumu, sme ho s tureckým spisovateľom Agda Bavi Painom z cirkusu vykúpili. Takmer všetok svoj voľný čas obetuje skúmaniu fenoménu snov a spánku, je zanieteným bojovníkom za práva plyšových zvierat a zástancom zdravej výživy, predovšetkým čokolády a mliečnych výrobkov. Je slobodný, smrdí a je panic.
 Hral v televíznom seriáli, filme, animovanom filme, v mnohých televíznych reláciách či hudobných videoklipoch.
 Julius von Fontana je našim popredným zvieracím artistom a členom. Dokonca má pravidelný stĺpček v literárnom časopise Romboid.

A samozrejme sú tu lútky, ktoré sa dokážu odviazať. Čo všetko môže divák zažiť v bábkovom divadle výhradne pre dospelých?
Divák zažije v našich produkciách absolútne všetko. Hororovú atmosféru ako z kolotoča, veľké hrdinstvá, nezbedné dobrodružstvá, dokonca pikantnú erotiku v podaní celosvetovo najslávnejšej persóny bábkového divadla Gašparka. A samozrejme veľa šťavnatého humoru!




Gašparkove šibalstvá alebo erotic dobrodružstvá Bob de Nira, foto Július Dubravay

Skúsme zlikvidovať mýtus, že bábkové divadlo je synonymom nenáročnej zábavky pre deti. Čo všetko sa ním dá povedať lepšie ako činohernou inscenáciou?
Ja by som nerád likvidoval mýty. Bábkové divadlo je svojbytná nezávislá divadelná forma, ktorá obsahuje rôzne žánre a technologické či inscenačné postupy. Mnoho výrazových prostriedkov a postupov z bábkarskej inscenačnej praxe iní tvorcovia úspešne aplikujú aj v činohernom divadle alebo vo filme.

Pracujete len s jedným typom bábok?
V bábkovom divadle existuje niekoľko základných druhov vodenia bábky. Tie sa potom navzájom kombinujú a rozvíjajú. My sa snažíme spájať rôzne technológie vodenia. Ale primárne pracujeme s marionetami a maňuškami.

Z koho dielne pochádzajú vaše lútky?
Všetko vyrábame sami. Do výroby je najviac zainteresovaný scénograf Von Dubravay a jeho spolupracovníci.

Predstavenia bývajú pre hercov dosť náročné. Na čo všetko sa musia sústrediť?
Absolútne na všetko, z čoho sa skladá bábkoherecký výkon - dôkladnú animáciu bábky, znalosť textu, presnosť hlasovej štylizácie, tonalitu, tempo, rytmus, akcentovanie rôznych momentov, presný timing, spev, vyznenie situácie, gesta či repliky, hudbu, svetlo a dokonca aj na publikum a atmosféru. Je toho veľmi veľa.




Perun, Hrom bezbožných abo Pogrom Slávia, foto Július Dubravay

V repertoári máte tri hry. Aké témy v nich dominujú?
Hororová moralitka Desperanduľa, strašlivá dcéra, či spravodlivá spláta pýchy i márnivej nádhernosti je o krvavom masakri. Samoľúba žena vyvraždí celú svoju rodinu a všetkých potencionálnych manželov. Ale zásluhou spravodlivého Diabla skončí po všetkých krvavých mordách v pekle. Je to taký malý marionetový masaker.
V gerojskej adventúre Perun, Hrom bezbožných abo Pogrom Slávia sme sa popasovali s našou starodávnou slovanskou históriou a svojským spôsobom poukazujeme na nezmyselnosť náboženských konfliktov a vojen. O tejto inscenácii sa dá povedať, že poteší aj náročnejšieho diváka.
Gašparkove šibalstvá alebo erotic dobrodružstvá Bob de Nira je maňušková erotická show a pozorný čitateľ už podľa názvu vytuší silu tejto krásnej erotickej komédie.
Na jar 2011 chystáme premiéru romantickej lovestory Bonnie and Clyde.
Máme veľmi pestrý repertoár a v šuflíkoch sa nám prevaľuje množstvo zaujímavých tém.

Ako vaše hry vznikajú?
Tak ako v každom divadle. Vždy mám v zálohe niekoľko tém, o ktorých sa medzi sebou bavíme, keď je čas po produkcii alebo v aute počas turné. Taktiež počas produkcie pozorne sledujeme feedback od divákov, čo sa im páči a čo je už menej zábavné či atraktívne. Toto je veľmi dôležité. Veď hráme pre divákov, ktorí si zaplatili nemalé vstupné a nie pre seba. My ich musíme maximálne uspokojiť a potešiť.
Keď je téma vyselektovaná, scenárista napíše text a začína klasický skúšobný proces. Musí sa vymyslieť základný inscenačný princíp, akýsi kľúč inscenovania dramatického textu. Potom hľadáme s výtvarníkom vhodnú technológiu, materiály, a pod. Následne sa vyrába stage dizajn, lútky a rekvizity. V tejto časti procesu riešime promo, autora scénickej hudby, merchandising, koncept a dizajn celého proma.
Keď je časť vecí vyrobená a sme pripravení na skúšobný proces, začne dril na skúškach, ktoré trvajú niekedy mesiac alebo aj dva. Podľa časových dispozícií jednotlivých artistov a náročnosti inscenovania. Práve skúšky dávajú budúcej inscenácii ďalší nepostrádateľný rozmer, keďže okrem toho, že je to ťažká práca, je to v prvom rade aj zábava. No to sme stále ešte iba na začiatku. Lútkohra nadobúda definitívny tvar až po prvých reprízach, keďže divácke reakcie posúvajú situácie z produkcie ďalej a inscenácia, ako hovorí lútkový artista Kamil Kollárik, kvitne.




Desperanduľa, strašlivá dcéra, či spravodlivá spláta pýchy i márnivej nádhernosti, foto Julius Dubravay

Na každom predstavení sa podieľa pomerne veľký tím ľudí. Ako to všetko organizačne zvládate, keďže nemáte stabilnú domácu scénu?
Scénu síce nemáme, ale máme tajné laboratórium. A organizácia produkcií nie je až taká náročná.
V Bratislave sme hrávali v Divadle A.H.A a dosť často aj v rockovom klube Randal. Už takmer rok máme domácu scénu v Nu Spirit Clube v Bratislave. Už to začína byť pravidelná udalosť. V Nu Spirite hosťovsky účinkujeme a vôbec neprekáža, že to nie je klasický divadelný priestor, ale hudobný a tanečný klub. Naše inscenácie sú vyrobené tak, aby boli absolútne multifunkčné. Pre nás je oveľa príjemnejší zážitok hrať pre uvoľnených ľudí v klube alebo na hudobnom festivale ako v kukátkovom divadle, kde si nemôžeme na „pódium“ vziať ani pohár piva.
Niekto o našom divadle kedysi povedal, že sme punkové bábkové divadlo. Myslím, že sme skôr taký underground než slovenský divadelný mainstream.

Mimochodom, snažíte sa vôbec o umenie?
My umenie robíme. Presnejšie lútkové umenie.

Aké výhody vám prináša kočovný spôsob fungovania?
Veľa nových divákov.

Bývate zvyčajne oslovení, aby ste išli hrať na konkrétne miesto, alebo si skôr vyberáte sami? Kto rozhoduje o tom, kam prídete s akým predstavením?
Väčšinou nás oslovujú usporiadatelia festivalov alebo podobných akcií. A keď sa dohodneme na titule a podmienkach, tak štartujeme tragače a ideme šíriť lútkové umenie do sveta.
Ale niekedy je to dohadovanie naozaj komické. Veľakrát sa mi stalo, že mi niekto napísal, či by sme neprišli zahrať. No keď začneme riešiť financie, už mi pri dverách poštár nezazvoní.

Kde svoje šapitó rozložíte najbližšie?
Každý posledný pondelok v mesiaci hráme v bratislavskom Nu Spirit Clube.
30. septembra sme vystúpili na medzinárodnom bábkarskom festivale v Banskej Bystrici, kde sme získali Zvláštnu cenu za tvorivosť v cene Hašterica 2010 v oblasti bábkarskej tvorby na Slovensku za uplynulé dve sezóny. A v novembri absolvujeme niekoľkodňové angažmá na medzinárodnom bábkarskom festivale v poľskej Varšave.

Ste spokojní s účasťou ľudí na vašich predstaveniach?
Zatiaľ na naše produkcie diváci chodia. Dokonca si myslím, že neustále pribúda viac nových fanúšikov a odvážlivcov. To znamená, že naša práca má zmysel a záujem o lútkové divadlo existuje. 

Vedel by si charakterizovať vášho diváka?
Mladý, rozhľadený, vnútorne slobodný človek. Krásne dievčatá, milí chalani, všetci milovníci lútkového umenia, dobrej hudby a pozitívnej energie.

Lútkových artistov nájdete na www.dezolutky.com.

pošli na vybrali.sme.sk
Pravidlá publikovania | Inzercia | Kontakty ©2009 - 2012 B DESIGN s.r.o. | design by rendy | code by Ivan Mišák