ISSN 1338-242X
Novinky
Zemeslyš*
Kníhkupectvo s názorom
Kolekcia vašich srdečných fotopozdravov

Newsletter
libraria.sk
Antivírová kontrola ZADARMO. Antivírus Eset Nod 32 Antivirus a ESET Smart Security. doucovanie

Berlinale po druhé: Niekoľko zapýrení, sexuálne revolúcie postáv a kto každý mi už fušuje do remesla



Sekcia: film Autor: Anežka Guziarová Pridané dňa: 01. marca 2012 08:34
celý článok

9. – 19. február 2012, Berlín, 62. ročník medzinárodného filmového festivalu

Dnes z erotického súdka tohto ročníka. Viacerí režiséri, ktorí si po filme s publikom príjemne podiskutovali, spomínali jedinečnú otvorenosť, s akou festival tvorí svoj program. Osobne nie som prekvapená, klubové či festivalové filmy zvyknú ukázať spravidla viac ako komercia, prečo by práve tu mali byť pravidlo potvrdzujúce výnimky?

Filmy videné:

Joven & Alocada / Young & Wild
(Marialy Rivas)

Napriek tomu, že ma erotika v umení nezvykne šokovať, musím povedať, že zaradenie tohto „divokého“ filmu do kategórie Generation ma mierne prekvapilo. Generation premieta filmy určené detskému divákovi a mládeži, uvedenia filmov sú charakteristické silným zastúpením žiakov a študentov berlínskych škôl. Tí, čo sa zo školy uliali kvôli tomuto programu, určite neľutujú (súdim aj podľa reakcií v rade za mnou). Zaujímavý a kontroverzný film z Chile a veľmi odvážne zábery, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani Trier, ani nejaký začínajúci pornorežisér.

Pod názvom filmu síce v programe stálo odporúčanie návštevníkom nad 16 rokov, čo samozrejme nikto nekontroluje, ale to ma neznepokojuje. Som sama, kto si s hrôzou predstavuje, ako sa na takýto film za veľmi výhodné 3 eurá (resp. 1,50) hrnú mestskí pedofili a zvrhlíci?



Rozmanitý svet mladej blogerky, jej boj s mamou a cirkvou, so sebou samou, s tým, čo sa považuje (vo svete a v sexualite) za normálne a čo sa jej páči, ale malo by ostať tajomstvom. Vyrovnávaniu sa so zmätenosťou mladosti pomôže práve to, čo nemá nikto vedieť, exhibicionisticky odprezentovať a zdiskutovať na stránke, kde čitateľov stále pribúda. Miluje Slaninu a miluje Tofu a s obomi spáva. Slanina o Tofu vie, Tofu si to raz určite prečíta. Kto mohol vedieť, že sa mu to nebude páčiť? Nie je to tak, že sú všetci mladí a divokí a môžu si užívať, čo to dá? Či ho trápi len to, že je asi jediný, kto to nevie, lebo nezveruje každé tajomstvo virtuálnemu svetu? Rôzne polohy, rôzne názory, konštelácie vzťahov a „pravidiel“. Film pôsobí ako videoklip, rýchlosťou, farebnosťou, nečakanými animáciami pohlaví, ukážkami chatu autorkiných fanúšikov.

Tvorcovia sedeli v mojom rade a poviem, že som sa pýrila za nich asi ja. Oni po filme statočne vyšli na pódium. Nenápadná dievčina, blogerka z predlohy príbehu, ktorá nemala v úmysle byť scenáristkou, spolupracuje s režisérkou už na ďalšom filme. A mladučká herečka, z ktorej sme videli oveľa viac ako jej rozpaky z odpovedí v angličtine po filme. Otázky z publika primerané. Ako sa im robilo s odvážnou témou, aký je to pocit, ukázať na plátne tak veľa. Režisérka suverénne (až nechápavo, akoby sme práve dopozerali Toma a Jerryho) zhrnula názor prikyvujúceho zvyšku. Ukazovať vo filmoch násilie či vraždy je normálne, nemáme problém stretávať sa s nimi od detstva. Pritom si nemyslí, že niekto z nás v hľadisku niekoho zabije. Každému z nás by však dopriala, aby sme aspoň raz v živote mali sex.


Příliš mladá noc
(Olmo Omerzu)

Mám smolu na české filmy na Berlinale. Rovnako ako pri minuloročných Osemdesiatich dopisoch som sa vybrala do kina Delphi kúsok od berlínskej ZOO skôr, kúpila lístok Hodiny* pred predstavením, nech sa mi ešte ujde miesto, to neexistuje, aby som si nechala „domácu“ tvorbu ujsť. Pred večerným predstavením kino plné na prasknutie. V Delphi majú zvláštny systém vpúšťania divákov, akreditovaní extra, hoci ich je necelých päť, zvyšok sa kopí a odpadáva, nie a nie odsunúť červené lano pred vstupom. Pri usádzaní som si zas spomenula na to, ako som posledne kvôli nízkym schodíkom medzi radmi sedadiel nevedela čítať titulky španielskej komédie, mávnutím ruky som sa teraz potešila, ha, český film, nemusím čítať nič.


Myslím, že keby som čítať musela, vedela by som sa sústrediť lepšie. Takto som sa (okrem iného posilnená niekoľkými paralenmi, bojujúc proti nachladnutiu) nevedela dočkať konca a to išlo len o 65-minútový film. Pôvodne som sa naň tešila, dokonca som si v ten večer nechala ujsť Juliette Binoche v Elles, každopádne sľubovala som si od neho viac.

Dvaja malí chlapci sa nečakane ocitnú v byte učiteľky, ktorá má zase na návšteve dvoch svojich priateľov a niekoľko otvorených tém, ktoré treba začiatkom nového roka niekam posunúť. Chlapci sa stanú svedkami sveta dospelých ako katalyzátor ich nevyriešených vzťahov, túžob a obáv, stoja za dospievaním nielen seba samých. Znie to dobre, aj sa tak stalo, len pre mňa akosi spomalene, nenápadne, umelo. Ako divák som ostala stáť na okraji s chlapcami, prizerala sa dianiu za pootvorenými dverami, nemiešala sa medzi dospelých, ale ani nepremýšľala nad tým, že preboha o tých chalanov sa musí niekto doma strašne báť.


Cherry
(Stephen Elliott)

Priznám sa, tento film som mala v oku, odkedy som v traileri zočila Jamesa Franca. Navyše prostredie pornopriemyslu je predsa vždy dobrý základ na zaujímavý film. Tak aj bolo, no myslím, že nie každému sa v červenom kresle CINEMAXX sály sedelo príjemne. Čo z otvoreného festivalu, keď sa vždy nájdu ľudia, ktorí nevedia film akceptovať ako dielo a ostanú visieť na jednom bode a pýtať sa, muselo to byť? A možno som taká aj ja, ale na tomto pohľade do zákutí nakrúcania pornofilmov mi nevadilo nič.


V prvom rade skvelí a pekní herci (čo by bolo horšie ako pozerať na škaredých a škaredé?), v druhom rade univerzálny príbeh, ktorý sa určite, ale nie nutne stal, nad ktorým neplačeme a nevidíme len čierne stránky, osud, ktorý prijímame a chápeme bez zbytočných otázok a predsudkov, lebo nám je skrátka tak ponúknutý.

Ďalej primeraná erotika, ľahký humor, silná hlavná hrdinka. V najdôležitejšom bode treba vyzdvihnúť tvorcom dobre známe prostredie, skutočnosti. Čakala som len výdatnú prácu na zbere materiálu, nie osobné skúsenosti. Ale, holt, na Berlinale môže najnovšie predviesť svoj film aj bývalý striptér, pornorežisér a autor kníh so scenáristkou živiacou sa práve v tomto odvetví. Obaja sa zhodli na tom, že im išlo aj o osvetu, ako to v skutočnosti beží, ako sa pomaly snažia o akceptáciu v medziach biznisu.

Divákom v publiku chýbalo načrtnutie roviny kriminálnej, čo sa pornopriemyslu týka, mne nie. Tvorcovia tiež krútili hlavami, keďže sa s ničím takým nestretli. Niekoľkokrát mala dvojica potrebu zdôrazniť, že všetko prebieha čisto, vek, zdravotný stav dievčat, ich dôvody, všetko je viackrát preverené, každopádne chcú agentúry hlavne zarobiť a nie dráždiť súdy. Príjemný film, príjemná diskusia po ňom. S ľuďmi, ktorí sa síce nevedia zhodnúť na tom, ako chápať vlastné dielo, ale na tom, že povedali, čo chceli a s presvedčením, že akonáhle ide vo filme o nás a životy, ktoré poznáme, nemusíme sa hanbiť stáť si za nimi.

Filmy nevidené:

Ako som už písala, Elles (Malgorzata Szumowska) som obetovala Čechom, ale to bol už druhý termín. Lístok na prvý mi bol vyfúknutý pred nosom po vyše hodinovom čakaní na kase. Priveľkému záujmu o sexuálne hľadanie sa redaktorky pre ELLE s pripravovanou reportážou o prostitúcii mladých študentiek sa nedivím. Záujmu o Pattinsona o niečo viac, ale verím, že v Bel Ami (Georges Duroy) ukáže herectvo (ako v Little Ashes napr.) a ja si na chvíľu budem myslieť, že sa to s tými upírmi vydržať dá. Bez Pochybností*. Koncom marca v kinách.

súvisiace články:

pošli na vybrali.sme.sk
Pravidlá publikovania | Inzercia | Kontakty ©2009 - 2012 B DESIGN s.r.o. | design by rendy | code by Ivan Mišák