ISSN 1338-242X
Novinky
Zemeslyš*
Kníhkupectvo s názorom
Kolekcia vašich srdečných fotopozdravov

Newsletter
libraria.sk
Antivírová kontrola ZADARMO. Antivírus Eset Nod 32 Antivirus a ESET Smart Security. doucovanie

Citronáda



Sekcia: dizajn Autor: Jana Šlinská Pridané dňa: 06. októbra 2011 07:39
celý článok

s Jurajom Miklášom o webdizajne
                                                         


 
Keď sa povie dobrý web...
Keď sa povie dobrý web, mal by som na ňom nájsť informáciu, o ktorú mám záujem. Na dobrom webe obchodného domu alebo potravinového reťazca by som očakával jednoduché veci – navigáciu k najbližšej predajni, otváracie hodiny (aj cez sviatky a pri ich zmenách), info o dostupnosti a cene konkrétneho parkoviska, alebo napríklad vyťaženosť pokladní v konkrétnom čase, aby som si mohol vybrať hodinu, kedy ho navštívim. Namiesto toho tam ale nájdem leták na kyslú smotanu v akcii. Dobrý web je taký, ktorý rieši konkrétny problém návštevníka. Nie taký, ktorý jeho vlastník používa ako marketingovú masáž, a ešte k tomu zle.

Webdizajnér je povolanie ako každé iné?
Keď som bol malý, páčili sa mi úplne iné povolania. Stále sa trocha nemôžem vyrovnať s tým, že pri mojej práci nevzniká nič hmatateľné. V tomto mi napríklad imponujú architekti. Tí to ale majú neporovnateľne ťažšie, keď zabudnú na nejaký chodník, ľudia potom musia chodiť po tráve, alebo keď poddimenzujú veľkosť parkoviska, alebo len navrhnú malé záchody, veľmi ťažko sa to opravuje. To mi na webe vyhovuje, napríklad aj oproti printu, že chyba sa dá kedykoľvek opraviť, nie je to také stresujúce. Ale nájdu sa momenty, keď odošleš emailom rozbitý newsletter 200 000 ľudom, tiež to nie je nič moc. Čiže výsledky sú imaginárne, ale myslím, že to nikto nevníma. Rozdiel je v tom, že za webdizajnéra sa považuje každý, kto kedy naklikal v nejakom programe nejakú stránku. Proste je to oveľa prístupnejšie ľuďom, čo o tom nič nevedia, a preto je aj kvalita internetu taká, aká je. Keby sa dal navrhnúť a postaviť dom zadarmo, tiež by to tu na svete vyzeralo.

Za málo peňazí veľa muziky?
V tomto porekadle sa o kvalite nehovorí? To poznáte že z rýchlo – lacno – dobre si môžete vybrať len dve možnosti naraz. Čiže ak za málo peňazí, tak buď veľa muziky, ale za tri roky aj to len možno, alebo veľa zlej muziky. Iste, internet a hlavne sociálne siete sú vec, na ktorej sa dá preraziť, ale je to len o trochu pravdepodobnejšie ako to, že vyhráte v lote. Všetko je oveľa prístupnejšie, pokúsiť sa môže každý, ale o to je väčšia konkurencia.

Čo ťa štve na zákazníkoch?
Typické na skoro všetkých zákazníkoch je najskôr to, že nevedia, čo chcú. Vedia, čo nechcú, ale až keď im niečo spravíte a ukážete. Oni chcú web, ale neuvedomujú si, že mať dobrý web znamená hlavne veľa, veľa práce navyše na ich strane. Prídu a myslia si, že my všetko urobíme za nich. Nevedia, čo chcú webom dosiahnuť, ale chcú, aby bol modrý. Ale nie hentaký modrý, ale trochu viac slivkový. Neuvedomujú si, že si od nás vlastne kupujú nástroj, že web, to nie je koncový produkt. Je to ako keby si kúpili auto, a potom ho mali na parkovisku. Hlavne že štyrikrát riešili, aké veľké bude autorádio. Spustia nový web a hotovo. Odfajknú si to a vôbec ich netrápi, že návštevníci, ak náhodou nejakí prídu, nenájdu, čo hľadali a už sa nevrátia. Našťastie sa už ale nájdu aj klienti z opačného konca.

Najradšej na svojej práci máš?
Najradšej mám, keď dokážem vnímať pozitívne odozvy od návštevníkov. Keď je web dobrý, keď sa podarí, ľudia sa vracajú a návštevnosť rastie sama od seba.

Juraj Mikláš je spoluzakladateľom portálu SAShE.sk, slovenského online obchodu s originálnymi handmade výrobkami. Okrem toho pracuje vo Fatchilli.com a vytvára samé pekné a funkčné weby. Fascinuje ho copy a undo. A robí dobré fotky.

foto: Juraj Mikláš

pošli na vybrali.sme.sk
Pravidlá publikovania | Inzercia | Kontakty ©2009 - 2012 B DESIGN s.r.o. | design by rendy | code by Ivan Mišák