Ako žiť zdravo

Veľa ľudí sa zdravého životného štýlu desí ako niečoho priveľmi náročného. Nezvládnuteľného po stránke času, aj po stránke sily presvedčenia a výdrže. Zdravý životný štýl však môže byť našou každodennou rutinou, ktorú si nemusíme ani uvedomovať. Kým sa ňou však stane, vyžaduje to od nás investíciu po stránke plánovania a áno aj vôle z novej schémy nevybočiť :-). Toto je dôležité najmä kým daný režim vnímate ako ťažký, problémový, nezvládnuteľný a obťažujúci. Vyskúšajte žiť jeden deň zdravo podľa nášho návodu. Ak sa nasledujúci deň budete cítiť lepšie, alebo budete mať lepšiu náladu či výdrž, veríme, že Vás to motivuje krôčkov k zdraviu spraviť viac. A možno nakazíte zdravím celú svoju rodinu.

 1. Vstaňte ráno ihneď po tom, ako Vám zazvoní budík

Ruku na srdce. Koľkí z nás sa vyhovárajú na to, že ráno nemajú čas na raňajky? Ale po tom, ako im zazvoní budík sa ešte prevaľujú 30-40 minút v posteli? Verte – neverte,  na chutné raňajky Vám stačí 10 minút. Môže to byť jabĺčko, cereálie, či čerstvé vajíčka. Ostane Vám aj čas na rýchlu sprchu, ktorá Vás osvieži a naštartuje Váš deň ešte lepšie ako káva.

2. Doprajte si pravidelný prísun správnych živín v správnom čase

Nie je to dôležité iba pre tých, ktorí chcú zhodiť nejaké to posviatočné kilečko :-) Efekt ocenia aj ľudia s ochorením tráviaceho traktu, žalúdočnými vredmi, či inými ťažkosťami s trávením. Nejeden fitness tréner by so mnou súhlasil keď poviem, že je veľmi dôležité jesť pravidelne každé 3-4 hodiny, 5-6x denne podľa toho, kedy ráno vstávate a kedy idete spať. Jedlo má pozostávať z 2 hlavných jedál a 3-4 snackov. Na večeru nikdy nejedzte to, čo ste jedli na obed. Večerajte 2-3 hodinky pred spaním. Stravu s obsahom cukrov (ovocie, paradajky, ryža, zemiaky, cereálie, cestoviny, chlieb) sa snažte konzumovať dopoludnia a na obed. Večer si doprajte bielkoviny a zeleninu. Množstvo jedla prispôsobte svojej fyzickej aktivite. Prijímajte čo najpestrejšiu stravu a nevyhýbajte sa jedlám s obsahom tukov. Nízkotučné výrobky nie sú až také zdravé akoby sa zdalo, navyše sú chudobné na vitamíny rozpustné v tukoch (A,D,E,K). Spočiatku sa do jedla budete musieť donútiť, najmä ak ste zvyknutí jedávať iba naobed a večer. Neskôr si však telo na režim zvykne a budete pociťovať hlad v rovnaké hodiny. Je to znakom dobre fungujúceho metabolizmu. Vyhýbajte sa stravovacím zariadeniam a pokiaľ sa dá, varte si výlučne domácu stravu. Nahovorte kolegu či kolegyňu v práci a pri varení a nosení si obedov sa striedajte.

Iba tak máte kontrolu nad tým, čo konzumujete. Naplánujte si jedálniček na najbližší týždeň. Zabezpečíte tak, aby Vaša strava bola rôznorodá a získate tak aj kontrolu nad výdavkami na stravu. Nakupujte iba z overených zdrojov.  Sústreďte sa skôr na kvalitu ako na kvantitu. Nezabúdajte, že  označenie bio nie je zárukou kvality. Riaďte sa preto aj vlastným rozumom a zmyslami.  Na jedlo si doprajte čas.

3. Denne prejdite aspoň 10 000 krokov

Na to, aby ste sa cítili skvele a boli zdraví, nemusíte stráviť hodiny v posilňovni. Prejdite sa do práce či z práce. Nájdite si partnera na prechádzky, alebo si počas prechádzania vypočujte obľúbenú hudbu. Pri chôdzi relaxujte a ideálne neriešte prácu, a to i keď ju so sebou všade nosíte v mobile :-) Zabezpečte si krokomer. Na udržanie zdravia by ste denne mali prejsť aspoň 10 000 krokov. Spočiatku sa Vám 10 000 krokov bude zdať veľa, ale ak si každý deň postupne počet krokov zvýšite, čoskoro dosiahnete vytýčený cieľ a budete sa cítiť skvelo.

4. Prijímajte dostatočné množstvo tekutín

Denne vylúčime asi 2 – 2,5 litra vody, a to znamená, že toľko by sme mali aj prijať. Odporúčaná denná spotreba tekutín je 30 – 35 ml na kg hmotnosti tela pri bežnom zaťažení.  Asi 300ml vody sa denne vytvorí v tele metabolickou činnosťou, v potrave prijmeme asi 900 ml. Zvyšok, asi 1,5 litra,  musíme do tela dostať priamo vo forme tekutín. Je dôležité napiť sa skôr ako začnete pociťovať smäd. Preto ak sa k pitiu neviete donútiť, postavte si džbán vody na pracovný stôl, či zoberte si do auta fľašu vody
a sledujte si či ste ju za deň vypili. Dôležité je uvedomiť si, že vo vode prebiehajú všetky chemické reakcie v tele. Nedostatok tekutín preto môže spôsobiť vašu únavu, podlomiť trávenie, spôsobiť časté infekcie močových ciest aj zhoršiť stav Vašej pokožky či celulitídy.

5. Doprajte si relax a naučte sa vypnúť

Doma sa nerozprávajte o práci, alebo si na rozhovory o nej vyčleňte čas. Nájdite si čas na výlet s rodinou alebo romantický večer. Pozitívne zážitky Vás dobijú energiou, ktorú Vám Red Bull určite nedodá:-).Komunikujte a  nájdite si čas na koníčky. Niekedy to vyžaduje  deľbu práce s partnerom, pomoc od známych a poriadne naplánovanie, ale kde sa chce, tam sa všetko dá. Pokúste sa neriešiť stresujúce detaily.  Psychická pohoda je niekedy väčším kľúčom ku zdraviu ako dokonalé stravovanie. A nezabudnite, že dostatočný spánok je najlepšou investíciou do zdravia.